Tampons

Nu ook gratis maandverband en tampons op de UvA

Gepubliceerd op 10-04-2024 09:00

Sinds eind 2022 kan je uit de SchoolSupply automaten op alle locaties menstruatieproducten verkrijgen voor €0,15 (deze minimale transactiekosten zijn nodig omdat de automaat anders geen uitgifte kan doen).

Dispenser van menstruatieproducten

Vanaf nu zijn ook op verschillende UvA locaties gratis tampons en maandverband beschikbaar. Bij een aantal drukke en centraal gelegen toiletten hangen dispensers, gevuld met deze producten.

De dispensers waar je gratis maandverband en tampons uit kan halen vind je bij de volgende toiletgroepen:

• Science Park: A0 en G0
  • Roeterseiland campus: B0 en H0
  • Oudemanhuispoort: DT.08
  • Universiteitsbibiliotheek: D.040H

Dispensers met zowel tampons als maandverband

Op elke campus bij de meest drukke toiletgroepen zijn dispensers geplaatst met gratis menstruatieproducten. De dispensers hangen bewust niet in de toiletruimte, maar er buiten. Zo zijn de dispensers extra zichtbaar en toegankelijk voor iedereen. Naast de toegankelijkheid is het ook belangrijk dat de producten prettig zijn voor iedereen en dat er een keuze is tussen tampons of maandverband. Daarom heeft de UvA gewacht met het plaatsen van de dispensers totdat de leverancier een dispenser kon leveren waarin beide beschikbaar zijn.

Menstruatiegelijkheid

De wens voor verbeterde menstruatiegelijkheid op de campus leeft al langer onder studenten en medewerkers op de UvA. Ook de Centrale Studenten Raad (CSR) zet zich hier voor in. De UvA staat achter het idee dat menstruatieproducten een basisvoorziening zijn en dat financiële status noch gender een beperking moeten zijn voor de toegang tot de producten.

Leuk weetje: CWS, de leverancier van de dispensers, doneert menstruatieproducten aan het  armoedefonds voor elke dispenser die zij installeren.

Facility Services

Facility Services regelt verschillende voorzieningen op de campus. Je kunt er bijvoorbeeld terecht voor vragen over de collegekaart, het reserveren van ruimtes of facilitaire zaken rondom evenementen.